Innledning basert på artikkel publisert i Telemarks-Avisa den 3. oktober 2024

I en nylig bystyrediskusjon i Skien, fremmet Torgny Lars Bakken fra Norgesdemokratene flere kontroversielle forslag som blant annet tok til orde for å stenge grensene for islamsk innvandring og forby hijab i offentlige rom. Forslagene møtte motstand fra flere politiske partier, deriblant Høyre, Arbeiderpartiet, SV, MDG og flere andre. Kun representanter fra Fremskrittspartiet viste støtte til noen av Bakkens forslag.

Mari Grong fra Arbeiderpartiet holdt en sterk tale mot forslagene, og pekte på at de bidro til å skape en «oss mot dem»-dynamikk i samfunnet, noe hun mente var diskriminerende mot mennesker med innvandrerbakgrunn. Hun trakk også paralleller til de fordommene som kom til syne under 22. juli-angrepet, og kritiserte forslaget for å ytterligere marginalisere muslimer i Norge.

Bakken fremmet flere forslag som omhandlet et forbud mot arrangerte ekteskap, søskenbarnekteskap, og tvangsekteskap, samt et generelt forbud mot hijab i ulike offentlige settinger. Forslaget om å stenge grensene for islamsk innvandring ble særlig kritisert for å være diskriminerende. Bystyret i Skien tok i stor grad avstand fra Bakkens forslag.

I følge møteprotokollen er det 9 fra FrP i bystyret i Skien.

Her er det lenke til videoen fra møtet.

I praksis betyr dette at FrP ikke ønsket å støtte noen av ND sine forslag i bystyret. Dette viser nok en gang at FrP ikke mener alvor i saker som er viktige for å stoppe islamiseringen av Norge.

I Skien bystyre den 3. oktober ble det stemt over en høring. Torgny Lars Bakken i Norgesdemokratene (ND) fremsatte fire tilleggsforslag til høringen vedr. NOU 2024: 13 Lov og frihet

Høringsdokument

Høringssvar

Møteoversikt Skien bystyre.

Slik ble saken behandlet i møtet

Bakken (Norgesdemokratene) fremsatte følgende tilleggsforslag om Bjøranger og Svenssons foreslåtte tiltak:

Kripos-ansatte Terje Bjøranger og Gunnar Svensson i «Kompetanseteamet mot negativ sosial kontroll og tvangsekteskap» har nylig fremmet følgende konkrete forlag til tiltak: 1) Forbud mot arrangerte ekteskap 2) Forbud mot søskenbarnekteskap 3) Forbud mot å sende barn til utland mot Deres vilje 4) Forbud mot å ta barn ut fra norsk skole for å reise til et land med utbredt æreskultur 5) At datatilsynet må pålegges å føre statistikk over æresvold og etnisk/nasjonal bakgrunn.

Skien Bystyre slutter seg til Bjøranger og Svenssons foreslåtte tiltak.

Bakken (Norgesdemokratene) fremsatte følgende tilleggsforslag om å bære hijab:

Skien Bystyre viser til at bæring av hijab framstår som en politisk påbudt uniformering av jenter og kvinner innenfor store deler av den islamske verden, som et symbol på utøvelse av sosial kontroll av kjærlighet og seksualitet, og finner også æreskodeksen å være negativt diskriminerende overfor de jenter og kvinner som ikke bærer hijab.

Skien Bystyre anbefaler at Norge som en solidarisk handling overfor de mange ofre som utsettes for å bære hijab med tvang, innfører et generelt forbud mot å bære hijab i barnehager, skoler, på idretts- og kulturarenaer, i enhver form for yrkesutøvelse og ved representasjon i alle offentlige verv.

Bakken (Norgesdemokratene) fremsatte følgende tilleggsforslag om æresrelatert vold og dobbelt statsborgerskap:

Skien Bystyre anbefaler at individer som dømmes som utøvere og/eller som medvirkere til æresrelatert vold, og som innehar dobbelt statsborgerskap, umiddelbart utvises fra Norge etter dom, med soning i utland. Samtidig bør ofre av æresrelatert vold som innehar et norsk statsborgerskap tilbys en utstrakt beskyttelse, og om nødvendig ny identitet.

Bakken (Norgesdemokratene) fremsatte følgende tilleggsforslag om stenging av grenser:

Skien Bystyre vil påpeke at den beste løsningen for å forhindre en videre utbredelse av æresrelatert vold i Norge, vil være å stenge de ytre grensene for all islamsk innvandring- og migrasjon, noe som da også vil innebære å henvise enhver asylsøker som bekjenner seg til islam til å søke asyl i et islamsk land. Skien Bystyre er klar over at æresrelatert vold også kan forekomme i andre kulturer, men tar inn over seg at «Kompetanseteamet mot negativ sosial kontroll og tvangsekteskap» erfarer at nær samtlige saker opptrer innenfor rammen av islam.

Farahmand (H) fremsatte oversendelsesforslag:

Lovutvalget foreslår endringer på flere områder. Dette er bystyret i Skien svært fornøyde med. Denne høringen er viktig for å sikre nødvendige justeringer i straffeloven for å tilpasse den til saker om æresvold, samt regulere barneloven og barnevernsloven. Den vil også forbedre tiltak før, under og etter ufrivillige utenlandsopphold. Denne høringen er avgjørende for å sikre at norsk lovverk er tilpasset de utfordringer vi står ovenfor og at disse endringene vil bidra til å øke beskyttelse for de mest sårbare i samfunnet.

Votering

Kommunedirektørens innstilling ble enstemmig vedtatt.

Oversendelsesforslaget fra Farahmand ble vedtatt med 53 mot 2 stemmer. Mindretallet utgjorde R v/ Osman og Backe (Uavh.).
 

  • Bakkens forslag om Bjøranger og Svenssons foreslåtte tiltak falt med 52 mot 3 stemmer. Mindretallet utgjorde Norgesdemokratene og FrP v/ Waskaas og Wighus.
  • Bakkens forslag om hijab falt med 54 mot 1 stemme. Mindretallet utgjorde Norgesdemokratene. 
  • Bakkens forslag om æresrelatert vold og dobbelt statsborgerskap falt med 52 mot 3 stemmer. Mindretallet utgjorde Norgesdemokratene og FrP v/ Waskaas og Wighus.
  • Bakkens forslag om stenging av grenser falt med 54 mot 1 stemme. Mindretallet utgjorde Norgesdemokratene. 

Dette ble bestemt (vedtak)

Bystyret tar administrasjonens forslag til høringssvar på NOU 2024: 13 Lov og frihet – Negativ sosial kontroll, æresmotivert vold, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, psykisk vold og ufrivillig utenlandsopphold – juridiske problemstillinger og forslag til regelverksendringer til orientering.

Oversendelse 
Lovutvalget foreslår endringer på flere områder. Dette er bystyret i Skien svært fornøyde med. Denne høringen er viktig for å sikre nødvendige justeringer i straffeloven for å tilpasse den til saker om æresvold, samt regulere barneloven og barnevernsloven. Den vil også forbedre tiltak før, under og etter ufrivillige utenlandsopphold. Denne høringen er avgjørende for å sikre at norsk lovverk er tilpasset de utfordringer vi står ovenfor og at disse endringene vil bidra til å øke beskyttelse for de mest sårbare i samfunnet.